2 July 2008

ИТ и българското училище

Един постинг на Йовко Ламбрев в неговият блог ме предизвика да напиша там коментар по темата. В крайна сметка реших да направя самостоятелна статия по проблема без да ангажирам никой с казаното от мен. Това е лично мнение и изразява моята позиция.
Последните няколко години много се говори, а напоследък се и прави по компютризацията на българското училище.
По-добре от нищо, но определено крайно недостатъчно. През няколко години се обновява по един кабинет. Достатъчно време за да остарее техниката в него.
Понякога има дарения по програми различни от МОН. За останалите кабинети, ако въобще има такива, възрастта на техниката е достойна за да бъдат разглеждани, като музейни експонати.

Картината накратко е следната:

- В кабинетите има около 10 до 15 реално работещи компютърни конфигурации.
- Възрастта на техниката определя използвания системен и приложен софтуер.
- Ако има компютърна мрежа в съответния кабинет, то той рядко е свързан към. интернет.
- Сървърните технологии и ползата от тях са непознати в повечето училища.
- Програмното осигуряване предоставено от МОН покрива малка част от компютрите – повечето са с операционна система Microsoft Windows 98 или дори Microsoft Windows NT 4.0 Workstation.
- Липса на обща стратегия за поддръжка на техника и софтуер

Резултатите:
- Един стандартен клас, като брой ученици + завишението от тази година заради делегираните бюджети е около 26 до 30 ученика. Съотношението брой ученици в клас отнесено към брой работещи компютри в кабинета е ясно. Как тези деца се конкурират при използване на компютърна техника в часовете по информатика? Какво могат да научат пред компютъра за 15 минути?
- Използването на остаряло програмно осигуряване за обучение води до научаване на излезли от употреба технологии. Коя компания после ще иска да наеме специалисти с ненужни знания? Учениците, които имат компютър вкъщи гледат с насмешка „учебните помагала”. Масовият случай е използването на компютрите в училище за игра!
- Като изключим кабинетите в училище с ADSL интернет достъп от БТК, които вървят и в комплект с по около двайсет по-съвременни компютъра, другите рядко имат достъп до глобалната мрежа. Обикновенно алтернативния достъп е от местния LAN интернет доставчик.
- Мрежите в кабинетите се изграждат на парче и рядко кабинетите са свързани помежду си. Това води до децентрализирано системно администриране.
- Поддръжка със собствени сили и средства от училището (понякога и от училищното настоятелство) на мрежите, компютрите и софтуера. С това в общия случай са ангажирани на доброволни начала преподавателите по информатика.

Очевидно е, че мерките от МОН са в правилна посока, но до съществени резултати с това темпо ще достигнат внуците на нашите внуци или дори техните правнуци. Дали има или няма пари, дали правителството си изпълнява обещанията за е-образование или не какво от това?
Ние живеем в нашето време, сега, ние сега искаме добро образование за нашите деца. Искаме по-добре подготвени кадри от университетите и от училищата. Можем да си правим семинари и пресконференции всеки ден, но това не решава проблема сега.
Нека се върнем към примера от българското възраждане – всеки е помагал, кой с каквото може за българското училище. Нима сега не е възможно?
Всеки колега от ИТ бранша знае, че потребителите подменят своята техника, не само защото е излязла от строя. Има много акумулирана стара техника при клиентите, която си отлежава по складове и архиви. Някъде се правят опити да се продава на ниска цена на служители, но въпреки това остава още.
Парадоксът се състои в това, че тази изоставена техника в много случай е по-добра от използваната в училищата. Голяма част от тези компютри работят нормално (покриват хардуерните изисквания) с операционна система Microsoft Windows XP. Мониторите са обект на масова подмяна в българските компании. Всеки служител иска да има TFT монитор, предимствата са очевидни, а да не пропускаме факта, че е престижно. Останалите монитори с кинескоп съвсем скоро започват да задръстват офиса. Те са добре дошли за училищата, защото подменят разфокусирани монитори и такива, чиито ремонт не е оправдан от финансова гледна точка.
Опита ми показва, че след разговори с мениджъри на такива компании те се съгласяват на дарение към училища. Това е полезно за децата, защото решаваме количествения проблем и можем да променим коефициента брой ученици към брой компютри в благоприятна посока.
Напълно съм съгласен, че това отново е стара техника, но първо трябва да се реши количествения проблем и едва тогава качествения.

А защо работни станции?

Банковите, финансовите институции и много компании в чужбина и дори в България прибягват до терминалните решения поради по-ниската цена на притежание. Тогава защо училищата в България не използват този модел? Могат да бъдат закупени лицензи за терминален достъп вместо операционни системи – всяка работна станция може лесно да се превърне в терминална станция с Linux. Централизирания модел на поддръжка и нуждата от еднакви потребителски профили със стандартизиран приложен софтуер идеално съвпада с идеологията на терминалните решения.
Промяната на един компютър от работна станция към терминална станция му удължава живота по отношение на използвания софтуер. Операционната система е инсталирана с минимални опции и служи само за осъществяване на терминалния достъп. Тя не се променя и в нея не се работи директно.
Не бива да забравяме, че Unix средата е работила именно по този начин. Насочвам вниманието Ви към един проект с изцяло отворен код – терминален сървър под Linux и терминални станции под Linux.
Това може да се постигне във всяко училище, но не и във всеки кабинет. Има изучавани приложения, които изискват Microsoft Windows среда. Все пак едно добро планиране би могло да доведе до добре балансирано хибридно решение от гледна точка работни/терминални станции и комерсиален/отворен код софтуер.

Достъп до интернет

За да говорим за равен старт на подрастващите трябва да им осигурим еднакви условия и възможности за развитие. Трябва да има Интернет до всеки кабинет по информатика и... библиотеката. Как търсим днес информация? Само сред прашасалите заглавия в библиотеката? Обичайна практика в западните училища е в библиотеките да има поне един компютър (терминал) с достъп до глобалната мрежа.
Необходимост от интернет вече има и администрацията на училищата. Значима част от комуникацията им с МОН е по електронен път.
Това налага допълнителни мерки за сигурност, с които се е сблъсквал бизнеса. Проблеми със спам, необходимост от филтриране на уеб съдържанието (порно, насилие, игри, хазарт...), антивирусен софтуер, контрол над чата и клиентите за незабавни съобщения (много деца стават жертви на насилие след „запознаване” в чата).
За това също има комерсиални и безплатни продукти.

Изводите

Трябва да си помогнем сами за да има резултат в обозримо бъдеще. А имаме нужда от квалифицирани кадри и то сега, веднага. Можем да допълним действията на държавата със собствени сили и средства. В крайна сметка го правим за собствените си деца, за новото поколение, което ще поеме щафетата. От нас зависи в коя част на коридора ще им я дадем.

5 comments:

  1. Напълно съм съгласен. Не е било съвсем целенасочено, но досега почти винаги остарелите ми компютри са били подарявани на някого - на познати, на някое съседско хлапе и веднъж на едно читалище за нещо като компютърна стая. Наистина не пречи това да правят и фирмите - те поне могат да го правят по-мащабно отколкото сам човек, който обикновено има само една бройка за подаряване. Единствено може да се окаже проблем липсата на поддръжка на все пак поостарял хардуер, който понякога може да работи още дълги години, но може и да умре по всяко време.Отделно, че най-вероятно ще е и достатъчно разнообразен...

    Идеята за терминална работа с тънки клиенти също ми е минавала през мислите и не само в контекста на училищата. Там също стои въпросът с наличие на някаква компетентност в училището поне за средни по трудност преконфигурации и елементарна поддръжка, каквато често липсва.

    Така или иначе това стои като проблем и с най-нова техника и ако ще се скрапва нещо читаво, по-добре да отиде в някое училище, където наличното оборудване е съвсем остаряло.

    ReplyDelete
  2. Благодаря за коментара Йовко. Аз работя по един проект - складова програма под Linux, но POS устройствата са терминални станции на HP с Debian. На терминалните станции не се случва нищо освен закачане на периферия плюс баркод и фискален принтер. Софтуера го пише мой колега - Владимир Димитров съвместно с Микроинвест. Всъщност това е тяхното know-how за складов софтуер пренаписано от Владо за Linux. Първите тестове дават обещаващи резултати за терминалната работа. Смяташ ли че това е начин за ползване на стара и разнообразна техника в училищата под Open Source продукти?

    ReplyDelete
  3. В много черни краски описвате техниката в у-ще. Личи че не сте влизал в у-ще за да видите че освен кабинетите от I-клас има и други кабинети със много съвременни компютри а наскоро МОН изпрати Виста на всички у-ща. Просто в този коментар не бих могла да опиша задължителната програма в у-щата която е включена по ИТ.

    ReplyDelete
  4. Уважаема г-жо Вачева,
    Родителите ми са педагози. Децата ми учат в 81 СОУ Младост 3, където доскоро бях председател на управителния съвет на училищното настоятелство. В същото време имам фирма работеща в областта на ИТ. Училището е безплатен абонат за услуги целогодишно към фирмата ми. По отношение на техниката от всички кабинети само два са с относително нови компютри. Въпреки опитите ми да направя среща с г-н Орлин Кузов (директор ИТ направление в МОН) и да внедрим терминална технология за останалите четири кабинета, не съм получил съгласие. От Вашия коментар съдя, че ако сте в системата на образованието, имате "документален" поглед върху ситуацията. Да, на хартия всичко изглежда розово. Ако не сте в системата на образованието, то до Вас категорично е достигнала непълна информация за текущото състояние. В случай, че у Вас остават съмнения относно моята теза, Ви каня в 81 СОУ на среща с ръководството.
    С уважение,
    Наньо Нанев

    ReplyDelete
  5. В нашето училище от тази година ще правим кабинет с терминали. Но пък ще си останем на Уиндоус. При положение, че цялата учебна програма е свързана с офиспакета на майкрософт е някак неуместно да използваме друго.

    Между другото виста не е идвала в нашето училище. До миналата година компютрите бяха с 256 RAM, а хардовете - 40 GB

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.